Slik skriver du ut: Åpne fil-menyen og velg Skriv ut.

Artikkel: Miljøvennlige røykvarslere
Publisert: Man 25. Juni 2001
Url: http://www.icas.no/no/index.cfm?dok_id=3&kat_id=3
© Alle rettigheter tilhører ICAS AS

Miljøvennlige røykvarslere
Du kan selv påvirke miljøet med ditt valg av røykvarslere. Icas har som den første i verden, utviklet en ionisk røykvarsler med en radioaktivitet som har opptil 90% lavere radioaktivitet enn de fleste andre røykvarslere.


Når du kjøper en røykvarsler er det flere forhold om spiller inn. Skal jeg velge en optisk eller en ionisk røykvarsler, eller kombinere disse. Om forskjellen på disse varslerene kan du lese om i en annen artikkel. For i denne artikkelen skal vi fortelle litt om miljøaspektet med å velge en ionisk røykvarsler.

Siden røykvarslere ble påbudt i Norge, er det installert flere millioner ioniske røykvarslere. De er alle radioaktive, riktignok med en liten mengde på 35kBq. Det er likevel mye nok til at f.eks Tyskland har forbudt de tradisjonelle ioniske varslerne til forbruksmarkedet.

Icas utviklet allerede i 1993, som den eneste i verden, en ionisk røykvarsler med kun 3,5kBq. Det er opptil 90% mindre enn de andre produsentene. Det er så lavt at det ikke defineres som radioaktivt i de fleste europeiske land.

En enkelt ionisk røykvarsler er ikke farlig. Det er når vi samler alle disse varslerne opp på avfallsplasser at det blir et problem. I 1990, når påbudet kom, var det ingen fornuftige alternativer for de ioniske røykvarslerne. I dag har man optiske varslere, samt Icas sin miljøvennlige røykvarsler.

Til tross for disse alternativene, har myndighetene i Norge likevel valgt å fortsette med sin profil med å skyve problemene foran seg i neste lovutkast. De har valgt å se bort fra dette problemet, til tross for at Icas har informert de om dette.

Det er derfor opptil deg, hvor mye du vil bidra til et bedre miljø.

Velger du en Icas røykvarsler, som ikke koster noe vesentlig mer enn våre konkurrenter, bidrar du også til et bedre miljø. Vær bevisst og krev noe ekstra av dine produkter. Ikke vær likegyldig til dine omgivelser.